parallax background

Jak znaleźć informacje w Google – szybko i celnie?

wywiad kurs wirtualna asystentka
Wywiad z Magdaleną – uczestniczką pierwszej edycji kursu BrandAssist Wirtualna Asystentka
22 sierpnia 2018
wirtualna recepcja dla gabinetu masażu
Wirtualna Recepcja dla gabinetu masażu – przykład klienta
5 września 2018

Jeśli czegoś nie można znaleźć w Internecie, to podobno nie istnieje. Choć… może istnieje, tylko my nie potrafimy tego sprawnie odszukać? Liczba zindeksowanych w Google stron rośnie w błyskawicznym tempie, a wraz z nimi powstają niewyobrażalne ilości nowych informacji. Jak nie utonąć w tej powodzi danych?


Musimy mieć świadomość, że wpisanie po prostu określonej frazy w wyszukiwarce Google to mało skuteczny sposób na szybkie gromadzenie celnych informacji. W wynikach wyszukiwania otrzymamy strony najpopularniejsze, ale niekoniecznie zawierające dane, które nas interesują.

Jak więc znaleźć informacje w Google? Warto skłonić wyszukiwarkę, aby zawęziła dla nas obszar poszukiwań. Służą do tego specjalne operatory Google. Zobaczmy, jak różnić się mogą wyniki wyszukiwania w zależności od użytych operatorów.

Wpisz frazę bez operatora

Załóżmy, że chcemy zgromadzić informacje o wirtualnych asystentkach BrandAssist. Wpisujemy po prostu tę frazę w Google. Oto wynik:

 

 

Google wyświetli wszystkie zindeksowane strony, które najtrafniej według niego odpowiadają wpisanej frazie. Kierować się będzie własnymi, bardzo złożonymi algorytmami. Jak zmienią się wyniki wyszukiwania, gdy użyjemy operatorów?

Użyj cudzysłowu i ustal stałą formę frazy

Gdy wpiszesz swoją frazę w cudzysłowie, Google zrozumie, że interesuje Cię stały ciąg wyrazów – dokładnie w takiej formie i kolejności. Chcemy więc odnaleźć strony dokładnie z ciągiem wyrazów „BrandAssist wirtualna asystentka”. Wyniki wyszukiwania zmienią się:

 

 

Użyj minusa i wyklucz określone słowo

Teraz interesuje nas BrandAssist i to, co ma wirtualnego, ale nie ma to być asystentka. Stawiając znak minusa przed tym słowem, Google wykluczy je z wyników wyszukiwania. Dzięki temu znów uzyskamy inne wyświetlenia:

 

 

Znajdź określony typ plików

Jak znaleźć informacje w Google dotyczące BrandAssist, ale tylko zawarte w określonym typie plików? Google nam w tym pomoże, jeśli użyjemy operatora filetype: i po dwukropku bez spacji wpiszemy format pliku, a następnie naszą frazę:

 

 

Określ dokładnie miejsce występowania frazy

Dzięki operatorom możemy także wskazać wyszukiwarce, gdzie dokładnie ma szukać naszej frazy:
• w tekście strony – allintext:
• w tytule strony – allintitle:
• w adresie strony – allinurl:
Tu znów trzeba pamiętać, aby frazę wpisać po dwukropku bez spacji:

 

 

Możemy też użyć bardzo podobnych operatorów:
intext:
intitle:
inurl:

Wtedy Google będzie szukał we wskazanym miejscu tylko pierwszego słowa z frazy, a kolejnych słów zarówno we wskazanym miejscu, jak i w innych miejscach na stronie.

Połącz w wyszukiwaniu dwie frazy

Dzięki operatorowi OR możemy od razu wyszukać strony, na których pojawi się jedna z dwóch określonych informacji. Chcemy więc wyszukać strony z frazą BrandAssist, ale też strony, na których pojawia się imię i nazwisko właścicielki firmy:

 

 

Pamiętaj, że zastosowanie tego operatora z małej litery, czyli or, zadziała jak operator AND i wyświetli strony, na których wpisane frazy występują równocześnie.

Wyszukaj konkretne informacje w obrębie domeny

Wyszukiwarka Google może zastąpić wyszukiwarkę na konkretnej stronie internetowej. Wystarczy, że wpiszemy komendę: site: i bez spacji adres strony, a następnie interesujący nas temat. Sprawdźmy, jakie informacje dotyczące portalu społecznościowego Facebook zostały zgromadzone na stronie BrandAssist:

 

 

Siła operatorów

Gdy wiemy, jak szukać informacji w Google, możemy bez problemu zgromadzić dane szybko, a co ważniejsze celnie. Wystarczy zakomunikować wyszukiwarce, jakie są dokładnie nasze oczekiwania. Umiejętnie łącząc ze sobą operatory, możemy precyzyjnie zawęzić obszar wyszukiwania. Nie musimy przedzierać się przez dziesiątki rekordów, aby znaleźć w sieci to, co nas rzeczywiście interesuje.

Podane tu operatory nie są jedynymi. Ich pełną listę wraz z opisem funkcji znajdziesz tutaj i tutaj.

A na koniec jeszcze mała ściąga z najbardziej przydatnymi operatorami.

 

 

A co jeśli naprawdę nie masz ochoty wchodzić w bliższą zażyłość z wyszukiwarką Google i przetrząsać samodzielnie Internetu w poszukiwaniu bezcennych informacji? Pamiętaj, że zawsze możesz zlecić fachowy research Wirtualnej Asystentce BrandAssist.

 

Aneta Łacwik

Wirtualna Asystentka BrandAssist