parallax background

Wsparcie sklepu internetowego – co może zrobić dla Ciebie Wirtualna Asystentka

newsletter dlaczego warto go prowadzić
Newsletter – dlaczego warto go prowadzić?
10 marca 2019

Obsługa sklepu internetowego jest czasochłonna i składa się z wielu powtarzalnych i schematycznych zadań. Ale to dobrze! Oznacza to, że możesz ją (przynajmniej częściowo) oddelegować! Czas na wsparcie sklepu internetowego.

Wiele biznesów internetowych dochodzi do ściany, kiedy, aby zarabiać, musi się rozwinąć. Właściciel, który do tej pory robił wszystko sam (lub ze wspólnikiem/partnerem), zwyczajnie nie wyrabia. Nie może dodawać codziennie dziesiątek produktów, odpowiadać na maile klientów, pilnować paczek, pisać newsletterów i jednocześnie dbać o rozszerzanie asortymentu. Doba ma tylko 24 godziny (a sen wcale nie jest przereklamowany). Zadbaj o swój biznes ecommerce (i siebie), delegując.

Co da się oddelegować?

Nim jednak zaczniesz ogłaszać, że szukasz wsparcia sklepu internetowego warto zastanowić się, co chcesz oddelegować.
Zadania powtarzalne spędzają sen z powiek? To dobrze! Zadania, które są powtarzalne, łatwiej można ująć w procedury, a gotowe procedury idealnie nadają się do delegowania pracownikowi zdalnemu.
Warto oddelegować rzeczy czasochłonne. I te, których zwyczajnie nie lubisz.
Z drugiej strony, jeśli tworzenie zdjęć czy opisów produktów sprawia Ci radość, to warto oszczędności czasu poszukać gdzie indziej. Nie musisz przecież oddawać wszystkiego.

W czym więc Wirtualna Asystentka może pomóc w obsłudze sklepu internetowego?

Scenariusz 1. – Masz już działający sklep internetowy.

Wirtualna Asystentka może pomóc w obsłudze niezależnie od tego, czy Twój sklep działa na własnym silniku, wykorzystuje WooCommerce (wtyczka do stron na WordPressie) czy też korzysta z SaaSa takiego jak Shoper, Shoplo, itd.
Warto poświęcić czas na stworzenie dokumentacji, w jaki sposób wcześniej działano, aby zachować spójność. Zwłaszcza jeśli zastosowane jest rozwiązanie nietypowe.

Możesz delegować m.in.: 

  • dodawanie nowych produktów,
  • prostą obróbkę zdjęć produktowych,
  • tworzenie i uzupełnianie opisów produktów,
  • porządki w kategoriach,
  • wstawienie gotowych regulaminów, polityk prywatności, informacji o ciasteczkach
  • aktualizacje cen, opisów etc.

A jeśli masz szczęście i Twoja Wirtualna Asystentka ma techniczne umiejętności (my mamy takie Techniczne Cudotwórczynie w Zespole) to oddelegujesz też:

  • instalacje certyfikatu SSL – nie chcesz, aby Twoja strona miała czerwoną kłódkę i opis „niezabezpieczona”
  • instalacje lub aktualizacje wtyczek, oprogramowania, szablonów – aktualność sklepu jest bardzo ważna nie tylko dla jego funkcjonalności, ale przede wszystkim bezpieczeństwa.
  • podpięcie Google Analytics (oraz ich późniejsze analizy i raporty) – dobrze wiedzieć, kim są i czego szukają Twoi klienci, być może dzięki temu będziesz mógł im to dać.
  • ogarnięcie SEO pod względem technicznym – zadbanie o ładne adresy, odpowiednio lekkie zdjęcia, usunięcie martwych linków, uzupełnienie opisów alternatywnych i wiele innych
  • etc.

Twój biznes to prawdopodobnie nie tylko sklep, ale marka, której promowanie jest niezbędne, by budować organiczne zasięgi i być widocznym dla odbiorców. Jeśli nie masz pomysłu na plan marketingowy, zachęcam do zapoznania się z naszą ofertą konsultacji marketingowych.
W kontekście marketingu możliwe, że przyda Ci się pomoc w:

  • tworzeniu i publikowaniu treści na mediach społecznościowych,
  • odpowiadanie na komentarze fanów (followersów),
  • publikowaniu treści na bloga – prawdopodobnie jednak Ty najlepiej opiszesz swoje produkty, ale nie musisz marnować czasu na szlifowanie i publikowanie wpisu,
  • publikowanie reklam, promocji, ofert
  • etc.

Możesz także delegować zadania związane z obsługą klientów:

  • odpowiadanie na zapytania klientów,
  • sprawdzanie statusu ich zamówień,
  • pośredniczenie w komunikacji klient – magazyn zewnętrzny oraz klient – firma kurierska (w przypadku produktów fizycznych)

Scenariusz 2. – Sklep dopiero ma powstać.

Masz produkt lub usługę, ale sklepu jeszcze nie? Jak już wspominałam, w BrandAssist mamy Techniczne Cudotwórczynie i w naszej ofercie jest budowa strony i sklepu przez nas od samego początku.  Takie rozwiązanie ma wiele zalet. Możemy wziąć na siebie zadania związane z tworzeniem treści na stronę. Gdy strona jest gotowa, wiemy, co w jej kodzie piszczy i wiemy, jak ją modyfikować, by nie padła.

Czego Wirtualna Asystentka (raczej) nie zrobi dla sklepu internetowego?

Fizyczne wysyłki paczek mogą być trudniejsze do zorganizowania, ale wcale nie jest powiedziane, że niemożliwe.  Jeśli masz malutki sklepik z niewielkim asortymentem (np. sprzedajesz wyłącznie swoją książkę), to prawdopodobnie znajdziesz WA chętną do wzięcia na siebie wysyłki tych kilku paczek np.  2 razy w tygodniu. 
Aby napisać profesjonalny regulamin czy dokumentację związaną z RODO,  raczej potrzebujesz wsparcia specjalisty – prawnika. Aby napisać specjalny skrypt zmieniający wygląd lub funkcjonalność sklepu, potrzebować będziesz prawdopodobnie programisty.

Wirtualne Asystentki nie zastąpią każdego potrzebnego specjalisty, ale mogą zapewnić Ci wsparcie sklepu internetowego i czas na znalezienie odpowiedniego lub inne działania potrzebne, by Twój sklep rozkwitł.

Maja Wróblewska-Lenartowicz

Wirtualna Asystentka BrandAssist