parallax background

Recykling treści na blogu – kiedy warto go zrobić?

Jak promować event?
12 września 2018
recenzja Edyty kurs wirtualna asystentka
Recenzja Edyty – uczestniczki wiosennej edycji kursu
26 września 2018

Współczesne proekologiczne myślenie zachęca nas do stosowanie recyklingu – segreguj odpady, ogranicz ich produkcję, wykorzystuj powtórnie. Stare rzeczy przy odrobinie wysiłku i pomysłowości mogą ponownie stać się przydatne. Recykling to pojęcie, które na dobre zagościło także w słowniku każdego szanującego się blogera.


Recykling treści na blogu to ponowne wykorzystanie starych wpisów – ich uzupełnienie bądź stworzenie na ich bazie nowego contentu. Nie chodzi tu jednak o kopiowanie lub dublowanie treści. Stworzony kiedyś materiał może zostać ponownie wykorzystany w sposób innowacyjny i twórczy. Aktualizacja dawnego tekstu może przynieść blogerowi wiele korzyści. Wydaje się to oczywiste w przypadku bloga z bogatą historią. Jednak recykling treści powinni przeprowadzać także blogerzy, którzy stosunkowo niedawno zaistnieli w sieci. Chcesz wiedzieć, czy potrzebujesz recyklingu treści i odświeżenia wpisów? Zadaj sobie tych 9 pytań.

1. Czy treści na moim blogu są nadal aktualne?

Choć zapewne wiele tekstów na Twojej stronie zawiera treści ponadczasowe (tzw. evergreen content), wiele innych odwoływało się też do konkretnego kontekstu. Warto je przejrzeć i być może zaktualizować lub wyjaśnić te odwołania. Jeśli prowadzisz bloga eksperckiego z określonej dziedziny warto prowadzić systematyczny recykling treści na blogu, odświeżając informacje i dostosowując je do aktualnego stanu wiedzy.

2. Czy dawne wpisy zadowalają mnie swoim poziomem?

Twój blog się rozwija. Ty też. Zmienia się poziom Twoich umiejętności redakcyjnych, sposób pisania, a także Twoje poglądy i opinie. Może warto krytycznie spojrzeć na swoje dawne teksty i uzupełnić je treścią tak, by czytelnik dostrzegł Twój rozwój?

3. Czy mam czas i pomysł na tworzenie nowych treści?

Nie? To częsty problem systematycznie publikujących blogerów. Sam proces pisania, jak i pozyskiwania potrzebnych do wpisu informacji, może zająć naprawdę dużo czasu. Jeśli go nie masz, to stary wpis może być świetną bazą do stworzenia nowego. Wystarczy rozwinąć któryś z akapitów lub spojrzeć na problem z innej perspektywy. Niech stary wpis zainspiruje Cię do stworzenia nowego.

4. Czy dbam o linkowanie w tekstach?

Dbałość o zamieszczanie we wpisach linków do innych swoich artykułów to sposób na zatrzymanie jak najdłużej czytelnika na stronie. Wyszukiwarki także docenią przemyślaną strukturę linków wewnętrznych, wysoko pozycjonując witrynę. Dlatego od czasu do czasu uzupełnij stare wpisy o linki prowadzące do nowszych treści. Oczywiście to działanie warto podjąć także w odwrotnym kierunku. Umieszczając w nowym, chętnie czytanym wpisie link do starego tekstu, możesz go ponownie wypromować. Znów pozytywnie wpłynie to na pozycjonowanie Twojego bloga.

5. Czy moje wpisy są nadal zoptymalizowane pod kątem SEO?

Każda modyfikacja treści starego tekstu powinna skłonić Cię do przejrzenia wpisu pod kątem SEO – może warto zmienić lub uzupełnić frazę kluczową lub przemyśleć na nowo strukturę nagłówków? Może trzeba zmienić tytuł strony, aby trafniej oddawał on treść wpisu po aktualizacji?

Pamiętaj też, że Google zmienia algorytmy, według których ustalany jest poziom atrakcyjności witryn internetowych dla odbiorców. Warto wziąć pod uwagę nowe wytyczne Google’a, aktualizując stare wpisy.

6. Czy moje wpisy mają różnorodną formę?

Tekst słowny to oczywiście nie jedyna forma contentu, jaki powinien pojawiać się na Twoim blogu. Obecnie czytelnicy poszukują na stronach internetowych różnorodności – tekst uzupełniony ma być elementami graficznymi i audiowizualnymi. Możesz przejrzeć stare wpisy i potraktować je jako inspirację do stworzenia nowej infografiki, notatki wizualnej, podcastu czy filmu na Twoim kanale YouTube.

7. Czy potrzebuję pomysłu na newsletter?

Regularne wysyłanie newslettera może stanowić wyzwanie – o czym pisać, jeśli akurat nic szczególnie nowego na moim blogu się nie dzieje? Jeśli aktualizujesz starsze wpisy, poinformuj o tym swoich czytelników. Stali czytelnicy z pewnością chętnie powrócą do tych treści, a dla świeżych odbiorów Twojego newslettera będzie to dobra okazja, aby się z nimi dopiero zapoznać.

8. Czy potrzebuję pomysłu na wpis w mediach społecznościowych?

Odgrzewanie starych wpisów i przedstawianie ich w nowym, aktualnym kontekście to także świetny pomysł na treść postów na facebookowym fanpage’u, nowego tweeta czy na uzupełnienie firmowego mikrobloga na LinkedIn.

9. Czy potrzebuję lead magnetu, który rozbuduje moją listę mailingową?

Wiesz, że obecnie najlepszą metodą na uzyskanie od kogoś zgody na dodanie jego adresu do Twojej listy mailingowej jest zaoferowanie ciekawego lead magnetu. Taki prezent musi być naprawdę kuszący, a może nim być właśnie… zaktualizowana wersja starego wpisu. Nowy content, który uzupełnia w ciekawy sposób istniejący tekst, prześlesz jako podziękowanie za potwierdzenie subskrypcji. Taki lead magnet nie wymaga nowego pomysłu i masz pewność, że będzie on interesujący dla czytelnika.

Któreś pytanie z listy uzyskało u Ciebie pozytywną odpowiedź? W takim razie recykling treści na blogu to z pewnością dobry pomysł. Nie pozostaje Ci nic innego, jak zakasać rękawy, odpalić swoją stronę i zastanowić się, jakie nowe perełki stworzyć ze starych wpisów. 

Jeśli jednak nie chce Ci się główkować nad tym, jak wykrzesać coś nowego z dawnych wpisów, oddaj swojego bloga w ręce Wirtualnej Asystentki BrandAssist. Chętnie Cię w tym wyręczymy.

 

Aneta Łacwik

Wirtualna Asystentka BrandAssist