Jak zwiększyć zaangażowanie na Instagramie?

jak pisać maile
Jak pisać maile, by było ich mniej? Podejście proceduralne.
10 stycznia 2020
Co Wirtualna Asystentka robi dla agencji marketingowej?
10 marca 2020

Wraz z rozwojem nowych technologii i Internetu mamy więcej możliwości reklamowania swojej firmy. Od kilku lat media społecznościowe pomagają firmom z różnych branży przyciągnąć klientów, a tym samym zwiększyć sprzedaż. Jednym z takich mediów jest Instagram, na którym już nie tylko publikujemy selfie i osobiste wspomnienia, ale również zdjęcia produktów i wiedzę ekspercką. Jeśli jesteś małą firmą, która dopiero zaczyna swoje działania marketingowe w sieci, podpowiem Ci jak zwiększyć zaangażowanie na Instagramie i dzięki temu przyciągnąć Twoich potencjalnych klientów.

Zaangażowanie na Instagramie — czyli co?

Zaangażowanie (ang. engagement) to nic innego jak interakcja między użytkownikami, czyli komentarze, polubienia zdjęć, prywatne wiadomości i wszystkie inne czynności, które prowadzą do mniejszej lub większej wymiany zdań. Przykład: Masz akurat wolną chwilę, przeglądasz Instagram i widzisz piękne zdjęcie z branżową książką, która od dawna jest na Twojej liście „do przeczytania” – dajesz serduszko. Rozwijasz opis pod tym zdjęciem, a tam czeka na Ciebie wartościowa treść, która składnia Cię do zostawiania komentarza. Te czynności to właśnie zaangażowanie.

Ilość i jakość zaangażowania na Instagramie to zielone światło dla algorytmu, który dzięki takim działaniom wie, że tworzysz wartościowe treści. Im większe zaangażowanie na Twoim profilu, tym lepiej. Algorytm będzie pokazywał Twoje treści większej ilość obserwujących Cię osób. Duże zaangażowanie to też znak dla Ciebie, że tworzysz treści, które mają wartość dla Twoich obserwujących i idziesz w dobrym kierunku z rozwojem profilu.

Jeśli masz ochotę zmierzyć zaangażowanie na swoim profilu, do tego będzie potrzebny Ci wzór:

(polubienia + komentarze) / obserwatorzy x 100 = wskaźnik zaangażowania proc.

Przykład z Instagrama BrandAssist. Pod jednym ze zdjęć mamy 35 polubień, 4 komentarze i obserwuje nas 820 osób, czyli (35+4)/820 × 100 = 4,7%.

Zastanawiasz się pewnie, czy to dobrze? Kiedy masz małe konto, które dopiero rozwijasz, to Twoje zaangażowanie na Instagramie będzie duże. Natomiast konta, które już mają mnóstwo obserwujących i są „stare”, będą miały mniejszy wskaźnik zaangażowania. Dzięki temu, że masz większy procent zaangażowania, szybciej rozwiniesz konto. O to właśnie nam chodzi. 😉 Optymalna wartość wskaźnika to 3-6%. Jeżeli nie chcesz liczyć, to podrzucam dwie strony, na których możesz sprawdzić zaangażowane na swoim koncie i każdym poście osobno –– Phlanx i HypeAuditor.

Jak zwiększyć zaangażowanie na Instagramie?

Mamy już teorie i liczby, przejdźmy do konkretów! Co zrobić, żeby zaangażowanie rosło, Twoja społeczność powiększała się, a marka była rozpoznawalna i przynosiła większe zyski?

Dowiedz się, kto jest Twoim idealnym klientem

Punkt, który jest pomijany przez przedsiębiorców. Kiedy pytamy naszych klientów, kto jest ich grupą docelową lub idealnym klientem w odpowiedzi słyszymy – „Eee…ale jak to?”. Skoro nie wiesz, kto jest odbiorcą Twoich produktów i dla kogo je tworzysz to, jakim cudem jeszcze działasz na rynku? Musisz wiedzieć, do kogo chcesz kierować swoje treści. Kiedy nie wiesz, dla kogo tworzysz to trochę jak chodzenie po ciemnym pokoju i szukanie igły, która miesiąc temu Ci upadła. W którymś momencie ją znajdziesz, ale może lepiej najpierw włączyć światło? Dlatego przeanalizuj statystyki konta, wróć do maili, wiadomości i telefonów od swoich klientów. Ludzie uwielbiają dzielić się osobistymi historiami. Myślę, że i Ty masz jakieś od swoich klientów. Wszystkie informacje są cenne. Jeśli nadal nie wiesz, kto jest Twoim idealnym odbiorcą, to zrób ankietę i roześlij ją do byłych klientów – zadowolony kupujący zawsze odpisze.

Utwórz biografię, która przyciąga uwagę

Bio, czyli krótka wizytówka pod Twoim zdjęciem, na którą masz 150 znaków. Musi odzwierciedlać to, kim jesteś, czym się zajmujesz i ewentualnie, jak można się z Tobą skontaktować. W biografii możesz wykorzystać emotikony, które oszczędzają miejsce i obrazowo pokazują, czym się zajmujesz – tylko pamiętaj, bez przesady! Jeśli prowadzisz markę odzieżową, a Twoim wyróżnikiem jest to, że ubrania szyjesz ręcznie w Polsce, a przy okazji pakujesz bez foli? Napisz o tym! W Bio możesz dodać lokalizację, jeśli prowadzisz biznes stacjonarnie lub chcesz, żeby Twoi klienci wiedzieli skąd nadajesz do nich przesyłki :). Ostatnią linijkę przeznacz na call to action – czyli wezwanie do działania np. do odwiedzenia strony z nowym produktem, artykułem na blogu lub do zapisu na newsletter. Pod tym zdaniem zawsze pojawia się link z adresem strony internetowej, który wpisujesz w inną rubrykę.

Publikuj zdjęcia, które wywołają dyskusję

Chcąc zostać zauważonym na Instagramie, musisz opublikować zdjęcia, które przyciągną uwagę. Oprócz zdjęć sprzedażowych produktów możesz publikować fotografie Twoich artykułów w użyciu np. podesłane przez klientów. Ciekawym pomysłem są też zdjęcia zza kulis Twojej pracy. Lubimy podglądać innych, to taki nasz naturalny odruch, dlatego warto wykorzystać to na Instagramie. Jakie zdjęcia możesz publikować? Na przykład jak wygląda Twoje biurko, kiedy jesteś w ferworze pracy, zaplecze robienia zdjęć produktów lub zdjęć, które publikujesz na Instgramie albo co robisz w wolnym czasie, kiedy już zamkniesz komputer. Może uprawiasz sport, którym chcesz zarażać innych lub czytasz ciekawe książki, warte podzielenia się dalej. Wszystko, co niesie wartość dla Twojego odbiory i pozwoli lepiej Cię poznać.

Mądrze używaj hashtagów

Hashtagi służą do przeszukiwania treści na Instagramie. Pomagają użytkownikom odszukać interesujące treści, a twórcy dać się znaleźć. To trochę taka darmowa reklama dla Ciebie. Masz do dyspozycji 30 hashtagów i staraj się wykorzystać je maksymalnie. Pamiętaj, że muszą być zgodne z tematyką zdjęcia. Jeśli na zdjęciu masz komputer, kawę i kwiaty to już masz trzy tematy, w których obszarze możesz znaleźć hashtagi. Skąd je brać? Wpisując w wyszukiwarce na Instagramie #(słowo kluczowe) wyskoczy Ci mnóstwo podpowiedzi i liczba ile razy ten hashtag został użyty. Możesz wykorzystać również dostępne aplikacje np. IqHashtags lub Instavast.

Czas publikacji

Punkt niezwykle ważny! Czas publikacji, czyli inaczej godzina, w której Twoi odbiorcy są aktywni. Skąd masz to wiedzieć? Ze statystki Twojego konta i obserwacji tego, co dzieje się na profilu. Testuj różne pory publikacji posta. Jeśli dopiero zaczynasz prowadzić konto to postaw na popularne godziny – rano miedzy 8-9 lub wieczorem 19-20. Każdy roboczy dzień tygodnia będzie dobry – oprócz piątkowych wieczorów ;).

Interakcja z innymi użytkownikami

Kiedy opublikujesz zdjęcie, poświęć chwilę na obserwacje tego, co się z nim dzieje. Zobacz, kto je polubił, wejdź na profile tych osób i zostaw u nich serduszko pod wartościową dla Ciebie treścią. Odpowiadaj na wszystkie komentarze! Nawet te wyrażone emotikonami. To ważne dla algorytmu Instagrama, ale też dla Twoich odbiorców, którzy poczują, że troszczysz się o nich i nie są zostawieni sami sobie.

Mam nadzieję, że wiesz już, co to jest zaangażowanie i co musisz poprawić na swoim profilu. Pamiętaj, na Instagramie ważna jest regularność i wartościowa treść dla Twojego odbiorcy! Reszta to kwestie, których nauczysz się podczas Instagramowej przygody.

Jeśli potrzebujesz pomocy w prowadzeniu swojego profilu na Instagramie, to koniecznie skonsultuj się z fachowcem w tej dziedzinie. W BrandAssist oferujemy konsultacje z Instagrama.

Patrycja Zawadka

Wirtualna Asystentka BrandAssist