parallax background

InstaStory – budowanie marki osobistej w Social Mediach

urlop
Jedziesz na urlop? Przygotuj się i deleguj zadania!
10 lipca 2020
automatyzacje
Automatyzacje dla biznesu. Czy warto?
10 września 2020

Instagram to kopalnia rozrywki, wiedzy, informacji z życia innych oraz doskonałe narzędzie do promocji biznesu. Kiedy już zaczniesz publikować, ciężko jest przestać. Jednak Instagram to nie tylko zdjęcia, które umieszczamy na swoim profilu, to również… filmiki na InstaStory. A co to właściwie jest i jak z tego korzystać? Chodź poczytać, wszystko Ci opowiem.

Co to jest to całe InstaStory?

Instagram story, InstaStory, insta stories lub relacje – to osobny od głównego feedu/siatki/tablicy content, który znika po 24 godzinach. Na te treści składają się zdjęcia, plansze tekstowe lub graficzne i filmy, które mają maksymalnie 15 sekund. Po wejściu w aplikację znajdziesz je na samej górze. To te podświetlone na różne kolory kółeczka.

Przed napisaniem tego artykułu zapytałam dziewczyny z zespołu BrandAssist – Czy krótkie filmiki/relacje są ważniejsze od zdjęć? Dziewczyny podzieliły się na dwie drużyny. Jedna grupa zgodnie stwierdziła, że zdjęcia mają przewagę nad InstaStory, bo są cały czas dostępne i nie znikają po 24 h, można w każdej chwili do nich wrócić i jeszcze raz przeczytać treści. Druga trafnie zauważyła, że dzięki filmikom można lepiej poznać twórcę – dzięki mimice, gestykulacji, tonie głosu i niejako się z nim zaprzyjaźnić.
A Ty jak myślisz?

Dlaczego InstaStory nas tak wciąga?

Odpowiadając – stanęłam po stronie drugiej grupy. Sama nawet ostatnio złapałam się na tym, że pierwsze co robię po odpaleniu Instagrama to zaczynam oglądać stories.
Zdjęcia pokazujące się na głównej raczej szybko przeglądamy i zatrzymujemy się na tych, które przyciągną nasz wzrok lub dokładnie czytamy treści twórcy, którego lubimy. Dodatkowo Insta stories stało się bardziej prywatne. Dzięki temu właśnie możemy poznać twórcę, zobaczyć, jaki jest naprawdę – a przynajmniej, jakie stwarza pozory swojej normalności.

Słyszałam takie stwierdzenie, że InstaStory jest jak miniserial lub nawet reality show. Jest w tym trochę prawdy. Jednak musimy pamiętać o tym, że są to pozory, bo trwające 15 sekund stories, albo nawet całodzienna czyjaś relacja trwająca 5-8 minut niewiele nam mówi o dniu tego człowieka. To w końcu tylko 5-8 minut z czyjejś doby.

Te krótkie filmiki to mieszanka wybuchowa, która niesamowicie wciąga. Wynika to z prostych przyczyn – wideo angażuje dwa zmysły – wzrok i słuch, a taką ilość bodźców kocha nasz mózg. Tekst, muzyka, mowa ciała – wszystkie te elementy przykuwają naszą uwagę i powodują ogromny wyrzut dopaminy.

Jak używać InstaStory do budowania marki w mediach społecznościowych?

Skoro już wiesz, co to jest InstaStory i dlaczego ma przewagę nad zdjęciami, przejdźmy do tego, jak go używać do budowania swojej marki osobistej lub firmy. Mam dla Ciebie 8 rad, które możesz wdrożyć od zaraz!

Publikuj regularnie 

Jeśli działasz już w jakiś mediach społecznościowych np. na Facebooku lub LinkedIn, to wiesz, że regularność to podstawa zaangażowania swojej społeczności. Jednak, jak mawia przysłowie – co za dużo to niezdrowo. Warto w nagrywaniu znaleźć balans i dopasować go do swojej grupy odbiorców. Możesz swój dzienny content podzielić na przykład na 3 stories rano i 3 wieczorem. Jest mnóstwo osób, które nagrywają na zapas, a później regularnie wrzucają zaplanowane filmiki. Kto powiedział, że trzeba robić wszystko spontanicznie. Optymalizacja czasu to podstawa!

Jeśli nie chcesz nagrywać wideo ze swoją twarzą, dodaj, chociaż głos…

Wiem, że nie wszyscy mają łatwość w nagrywaniu siebie. Jeśli czujesz na początku dyskomfort możesz dodawać stories tylko ze swoim głosem, odbiorcy na pewno to docenią. Możesz też śmiało powiedzieć, że dopiero zaczynasz nagrywać i się uczysz. Szczerość zawsze popłaca. W trakcie nauki stopniowo oswaja się ze sobą, nagrywając siebie „do szuflady” i od czasu do czasu wyślij filmik do oceny życzliwym przyjaciołom. Konstruktywny feedback pomoże Ci wyłapać błędy i doda pewności siebie.

Publikuj wideo z napisami

To ogromnie ważny punkt! Dlaczego? Wielu odbiorców może nie mieć możliwości oglądania Ciebie z dźwiękiem, bo:

  • jedzie właśnie komunikacją miejską i akurat nie ma przy sobie słuchawek,
  • jest matką karmiącą i to jedyna spokojna chwila w ciągu dnia, którą dodatkowo chce poświęcić na Instagram, jednak nie chce, żeby maluch się obudził i rozpraszał, dlatego woli przeczytać napisy niż włączyć dźwięk,
  • jest osobą głuchą lub niedosłyszącą,
  • czeka w poczekalni do lekarza,
  • siedzi w pracy i ma obecnie chwilę na sprawdzenie co u Ciebie słychać.

Jak widzisz, zalet dodawania napisów jest więcej niż wad. Wielu twórców i marek o tym zapomina. Myślę, że wynika to z niewiedzy lub z… lenistwa. Jednak Ty już będziesz o krok przed swoją konkurencją! Zawsze możesz skorzystać z aplikacji, która zrobi to za Ciebie – nazywa się Clipomatic.

Pokaż swoją codzienność i powiedz trochę prywaty

Uwielbiamy podglądać innych, a InstaStory działa lepiej, niż wszystkie portale plotkarskie razem wzięte. Możesz wyjść do swoich odbiorców z inicjatywą i pokazać kulisy swojej pracy – swoje biuro, biurko, to jak pakujesz paczki dla swoich klientów, jak nagrywasz kurs online itp.
Warto też od czasu do czasu powiedzieć trochę prywaty. Mam tu na myśli np. powiedzenie, że Twoim hobby jest pieczenie chleba, ogrodnictwo lub czytanie poezji. Kontrolowana prywata, która pomoże odbiorcy lepiej Cię poznać i się z Tobą utożsamić. Warto!
Nawet jak za Twoją marką kryje się zespół pracowników, możecie pokazać, jak pracujecie lub co was pasjonuje „po godzinach”.

Analizuj, czy Twoje relacje są oglądane

Instagram pozwala na darmowe przeglądanie i analizowanie statystyk. InstaStory też ma taką opcję. Skorzystaj z niej do sprawdzenie, czy stories są dla Twoich odbiorców ciekawe.
Możesz nawet raz na jakiś czas dodać naklejkę pod koniec relacji, z pytaniem, czy była wartościowa. Zapytać, o czym chcieliby posłuchać, czego się od Ciebie dowiedzieć. Dodatkowo zaangażujesz społeczność do działania i pozwolisz na to, że będą mieć wkład w to, co robisz.

Piszesz blog? Wykorzystaj InstaStory i zaproś do przeczytania artykułu

To świetna opcja do podzielenia się informacją o nowościach na Twojej stronie, jak również zaproszenie do przeczytania nowego artykułu.
Masz powyżej 10 tysięcy obserwujących? Korzystaj z opcji swipe up, czyli dodawania linków.
Jeśli mniej to skieruj obserwujących do profilowego BIO i tam umieść link do blogowego posta. To popularna praktyka i większość osób będzie wiedziała, gdzie szukać.

Pokazuj sukcesy i opinie swoich klientów

Nie ma nic bardziej wiarygodnego niż prawdziwe opinie naszych klientów. Z pewnością Ty również takie dostajesz. Podziel się nimi na InstaStory, niech inni się dowiedzą, że Twoje produkty lub usługi to złoto!

Bądź różnorodny!

I ostatnie, lecz nie mniej ważne – bądź różnorodny! Jeśli nagrywasz na zapas, warto zmieniać tło i miejsce do nagrywania. Jednak pamiętaj o zachowaniu spójności ze swoją marką, kolory wystarczą, żeby odbiorcy od razu skojarzyli, kto do nich nadaje.


To by było na tyle w temacie używania InstaStory do budowania marki w mediach społecznościowych.
Pamiętaj, że są to uniwersalne porady, ale nie daję gwarancji na to, że wszystko zadziała u Ciebie. I nie wyczerpują tego tematu. Dlatego zawsze polecam testowanie! Testuj, sprawdzaj na swoim koncie i na obserwujących co działa, a co kompletnie się nie sprawdza. Modyfikuj do swoich potrzeb. I koniecznie daj nam znać, co u Ciebie zadziałało.

A jeśli masz ochotę dowiedzieć się, jak zwiększyć zaangażowanie na swoim Instagramie to kliknij tutaj i odkryj tajniki przyciągających kont.

Patrycja Zawadka

Wirtualna Asystentka BrandAssist