parallax background

Wady i zalety pracy jako Asystent Wirtualny

Moja firma w social media – od czego zacząć?
25 października 2016
Konkursy na Facebooku – co nam dają, a kiedy warto ich unikać?
17 listopada 2016

Wymarzona praca to pojęcie względne – każdy bierze pod uwagę inne, najważniejsze dla siebie aspekty. Nie można dogodzić wszystkim, dlatego też rynek pracy staje się coraz bardziej różnorodny, a oferowane stanowiska niekiedy wydają się zaskakujące i niespotykane. Podobnie rzecz ma się z Asystentami Wirtualnymi. Czym się zajmują, jakie są wady i zalety ich pracy oraz o co w ogóle chodzi?

Asystent Wirtualny to osoba wykonująca zadania zlecone przez pojedynczą osobę lub też firmę. To właśnie od klienta zależy specyfika takich zadań, gdyż każdy doskonale wie, co będzie najlepsze dla jego biznesu i jak jeszcze może usprawnić działania swojej firmy. Mogą to być czynności bezpośrednio związane z organizacją biura, typu uzupełnianie danych w arkuszach czy też umawianie spotkań i czuwanie nad kalendarzem, aby klient nie przeoczył żadnego spotkania. Inna grupa zadań to te związane z marketingiem oraz e-commerce. Należą do nich aktualizacje stron firmowych czy sklepów internetowych, przygotowywanie oraz wysyłka newsletterów czy obsługa firmowych profili w mediach społecznościowych.


Asystent pomoże także w procesie rekrutacji oraz przy planowaniu eventów. Doskonale poradzi sobie z rozmowami z patronami medialnymi, wyśle oferty współpracy czy też przygotuje treść ogłoszenia i wstawi je na portale ogłoszeniowe. Jak więc widać, pula zadań Asystentów jest dość szeroka, a wykonywane przez nich czynności wymagają działań na wielu płaszczyznach.


Druga strona medalu, czyli wady


Jak każda praca, także i ta ma swoje wady. Z pewnością nie wszystkim będzie odpowiadał taki tryb pracy i przeskakiwanie z zadania na zadanie. Tak naprawdę każdego dnia możesz zajmować się tematyką znacznie od siebie odbiegającą: jednego dnia są to naturalne kosmetyki do pielęgnacji ciała, kolejnego doradzasz w wyborze farb elewacyjnych. Taka różnorodność na początku może wydawać się lekko paraliżująca, a nawet przerażająca i z pewnością nie każdy będzie potrafił się odnaleźć.


Często również może się zdarzyć, że temat, jakim przyjdzie Ci się zajmować, nie będzie należał do Twoich ulubionych. Ba, będzie to coś, co uważasz za niezwykle nudne lub też trudne do zrozumienia, a jak wiadomo, ciężko i trudno jest robić coś, czego się zwyczajnie nie lubi. Niestety, pracując jako Asystent nie mamy dowolności wyboru i pracowania tylko z tymi klientami, których branża jest dla nas interesująca. Co zrobić w takiej sytuacji? Cóż, odłożyć na bok własne upodobania i … działać! Początki zawsze bywają trudne, jednak z czasem można przełamać swoją niechęć do pewnych tematów, a kto wie, może nawet je polubić?


Czy warto więc pracować jako Asystent Wirtualny?


Wszystko zależy od tego, czym tak naprawdę lubimy się zajmować i jacy jesteśmy. Jeśli odpowiada nam praca z (niekiedy bardzo wymagającymi) klientami, jesteśmy osobami typowo zadaniowymi i nie straszne nam żadne zagadnienia – warto spróbować swoich sił. Jako Asystent Wirtualny można przede wszystkim spełniać się w pomaganiu tym, którzy mają zbyt wiele na głowie, a ich dzień zdaje się być coraz krótszy.

Dzięki takiej pracy dowiadujemy się wielu ciekawych rzeczy z różnych, przeróżnych dziedzin. Wiele zależy od specjalizacji naszych klientów – czy są to salony kosmetyczne, warsztaty samochodowe czy gabinety dentystyczne. Każda z tych profesji wymaga innego podejścia, wykonania innych zadań oraz, jak to często bywa, specjalistycznej terminologii, bardzo często nieznanej osobom postronnym. Kto z Was zdaje sobie sprawę z możliwości zastosowań kwasu hialuronowego czy żelazka przeciwzmarszczkowego oraz potrafi wymienić rodzaje implantów dentystycznych? No właśnie, nie każdy. A Asystent? Dla niego to codzienność.

Ta praca to możliwość nauczenia się wielu nowych rzeczy. Nie zawsze jest to typowo branżowa wiedza – często Asystent bywa samoukiem, godzinami przeszukując Internet oraz literaturę w celu zdobycia niezbędnych informacji. Nie zmienia to jednak faktu, że potrafi do każdego tematu podejść rzeczowo i zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami. Taka zadaniowość to świetny sposób na rozszerzenie swoich horyzontów. Często zapoznając się z jakąś tematyką i ,,wchodząc” w daną branżę zmieniamy swoje poglądy na dany temat: coś, co zawsze wydawało nam się proste i szybkie do wykonania nagle może okazać się kilkugodzinną, żmudną pracą.

Dodatkowo nie można narzekać na nudę oraz monotonię. Tutaj każdy dzień wygląda inaczej. Jednego dnia poznajesz tajniki pozycjonowania produktów w sklepie internetowym, innego podziwiasz piękną przyrodę rozwieszając plakaty reklamowe swojego klienta. Tak naprawdę daje to duże pole do popisu, a Ty sam możesz sprawdzić w czym jesteś dobry. Być może nawet nie wiedziałeś, że tak świetnie radzisz sobie z tworzeniem stron internetowych czy też potrafisz zachować stalowe nerwy w trakcie negocjacji z mediami. Możesz wiele dowiedzieć się o samym sobie, swoich umiejętnościach, nawet ukrytych talentach, ale również i o słabych stronach. Daje to możliwość pracy nad samym sobą i doskonalenia tych cech, z których nie do końca jesteśmy zadowoleni.


 

Daria Stemplewska

Asystentka Wirtualna BrandAssist