parallax background

Odpowiedz sobie na tych 10 pytań zanim założysz sklep Internetowy

Kiedy bez wyrzutów sumienia odmówić klientowi współpracy?
14 marca 2017
Dlaczego warto założyć sklep na Prestashop
6 kwietnia 2017

Sklep internetowy z własnymi produktami to marzenie wielu początkujących przedsiębiorców. Ogrom pracy towarzyszący założeniu sklepu może być jednak przytłaczający i odrobinę... przerażający. W głowie pojawia się mnóstwo pytań: „Jak to zrobić?”, „Czy to jest trudne?”, „Czy dam sobie radę?”. Dobra wiadomość jest taka, że to wcale nie musi być trudne i prawdopodobnie dasz sobie radę. Pod warunkiem, że porządnie się do tego przygotujesz i odpowiesz sobie na następujące pytania:


Co ja w ogóle chcę sprzedawać?


Jeszcze przed założeniem sklepu internetowego rozpisz wszystkiego produkty, które chcesz sprzedawać, wraz z ich szczegółowymi parametrami takimi jak możliwa dostępna ilość, warianty kolorystyczne, rozmiary, materiały oraz inne niezbędne dane. Dzięki temu stworzysz kompletną bazę produktów, którą będzie można umieścić bezpośrednio w sklepie lub przekazać osobie, której taką pracę zlecamy. Rozeznanie w asortymencie zdecydowanie ułatwi późniejsze prace nad sklepem.

Jak będzie wyglądało drzewo kategorii w moim sklepie internetowym?


Warto zastanowić się nad tym jak posortować produkty, żeby klienci mogli bez problemu je znaleźć i nawigować po naszym wirtualnym sklepie. Kategorie powinny być konkretne i oczywiste – tak, żeby potencjalny klient bez problemu mógł zidentyfikować jakie produkty znajdują się w środku.

W jaki sposób opiszę dostępne produkty?


Opisy produktów powinny być szczegółowe oraz na tyle zachęcające, żeby klient pod ich wpływem przekonał się do zakupu. Możesz poświęcić czas na przygotowanie takich tekstów samodzielnie lub zlecić to zadanie profesjonalistom, którzy doskonale wiedzą, jak przygotować opis, który sprzeda produkt. Informacje, które powinny znaleźć się w opisach to między innymi materiał, z jakiego produkt został wykonany, dostępne warianty kolorystyczne, rozmiary, certyfikaty oraz dlaczego warto kupić ten produkt i w jaki sposób może przydać się klientowi.

Jak będzie nazywał się mój sklep?


Nazwa musi pasować do naszej działalności i oferowanego asortymentu, ale jednocześnie nie może być zbyt długa czy skomplikowana do zapamiętania. Jeśli sklep jest naturalną kontynuacją naszej strony lub bloga – może nawiązywać do niej nazwą, chociażby w taki sposób: www.sklep.nazwanaszejstrony.pl.

Jakie logo będzie sygnowało mój sklep?


Logo to element, dzięki któremu nasz sklep będzie wyróżniał się zarówno w sieci jak i poza nią. Jeśli czujemy się na siłach, możemy spróbować zrobić logo samemu. Warto jednak pracę nad logo, które ma być naszą wizytówką, zlecić profesjonalnemu grafikowi, który opracuje koncept zgodny z naszą działalnością, grupą docelową i misją firmy.

Jak zamierzam dostarczać towar swoim klientom?


W przypadku wyboru form wysyłki, zapoznaj się ze szczegółowymi ofertami firm świadczących usługi przesyłkowe – to na przykład Poczta Polska, InPost, DHL, UPS, DPD, FedEX i wiele innych. Cena jednostkowej wysyłki zależy zazwyczaj od ilości nadawanych paczek w miesiącu. Niektóre firmy mają stały cennik, z innymi stawki można negocjować. Przy składaniu zamówienia warto dać klientowi możliwość formy wysyłki – może to być np. list polecony, paczka, obiór osobisty; płatność może odbywać się przed wysyłką lub przy odbiorze). Jeśli chcemy zintegrować sklep z systemem wysyłek i automatycznie generować dla klientów np. numery listów przewozowych, należy przygotować się na dodatkowy koszt tego typu wtyczek do naszego sklepu.

Czy mam przygotowany regulamin sklepu?


Regulamin to bardzo ważny element – zgodnie z przepisami musi go posiadać każdy sklep internetowy. W sieci można znaleźć gotowe, darmowe szablony i po prostu uzupełnić je odpowiednimi danymi, jednak nie zawsze uniwersalny schemat będzie pasował do naszego sklepu. Jeśli chcesz mieć pewność, że regulamin zabezpiecza zarówno interesy Twoje jak i klienta, zlećnapisanie regulaminu prawnikowi. Da Ci to pewność, że prowadzisz swoją działalność zgodnie z prawem.

Jak będzie wyglądał mój sklep?


Wygląd Twojego sklepu w dużej mierze będzie zależał od budżetu, który chcesz przeznaczyć na tę sferę swojej działalności. W sieci znajdziesz mnóstwo gotowych, profesjonalnych szablonów sklepów internetowych. Największą zaletą tego rozwiązania jest to, że wiesz za co płacisz – widzisz dokładnie jak będzie wyglądał. Jeśli szukasz niesztamowego rozwiązania – zleć wykonanie indywidualnego projektu, dopasowanego do potrzeb swojej działalności.

Ilu ludzi muszę zatrudnić, żeby mi to wszystko zrobili?


Twoim sklepem Internetowym może zająć się specjalista od e-commerce, który zajmie się całym procesem od początku do końca: skonfiguruje domenę i hosting, zainstaluje oprogramowanie, pomoże wybrać i kupić szablon sklepu, zainstaluje zakupiony szablon i skonfiguruje go w całości, wraz z wszystkimi wtyczkami oraz boksami (najczęściej kupowane produkty, kategorie, nowości itp.), umieści teksty do zakładek wraz z regulaminem strony, wprowadzi produkty z opisami oraz nauczy obsługiwać platformę. Wystarczy tylko, że podzielisz się swoją wizją odnośnie tego, jak ma on wyglądać oraz prześlesz odpowiednie pliki. W takim wypadku nie musisz się już o nic martwić – Twój sklep po prostu pojawi się w sieci.
 

Daria Bodziony

Asystentka Wirtualna BrandAssist