parallax background

Moja firma w social media – od czego zacząć?

Rozmowa kwalifikacyjna (część I)
24 października 2016
Wady i zalety pracy jako Asystent Wirtualny
4 listopada 2016

Obecnie większość firm stara się zaistnieć w Internecie. Stało się to niemal wymogiem i w wielu wypadkach od tego zależy ich sukces. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że profesjonalna strona www jest ich najlepszą wizytówką i potrafi przyciągnąć wielu klientów. Jednak czy to wystarczy? Czy strona internetowa to nie za mało, aby przykuć uwagę odbiorców? Czy może warto podjąć kolejne działania i starać się pozyskać klientów na serwisach społecznościowych? Cóż, oczywiście, że warto. Należy jednak pamiętać o kilku istotnych kwestiach, ułożyć plan działania i cieszyć się efektami.

Co na początek?


Podstawowym serwisem społecznościowym, na jaki decydują się mali i więksi przedsiębiorcy jest bez wątpienia Facebook. Dzieje się tak, ponieważ daje on nam multum możliwości – od publikowania treści i zdjęć po pozyskiwanie nowych klientów i działania reklamowe. Codziennie możemy dzielić się aktualnościami z życia firmy, przedstawiać swoje produkty, informować o promocjach czy nawet organizować konkursy i zabawy angażujące obserwatorów. Ale co zrobić, aby odnieść sukces i codziennie zdobywać nowe kciuki w górę?


Na początku należy określić tak zwaną grupę docelową, a więc osoby, które potencjalnie byłyby zainteresowane usługami Twojej firmy. To właśnie ich potrzeby oraz preferencje trzeba stawiać na pierwszym miejscu. Musisz się więc dokładnie zastanowić: kto jest odbiorcą Twojego produktu? Czy są to kobiety czy raczej mężczyźni? A może w tym wypadku płeć nie jest tak istotnym czynnikiem jak wiek? Być może są to osoby młode, często podejmujące działania pod wpływem impulsu czy może raczej osoby dojrzałe, świadome swoich potrzeb zakupowych? Zwróć uwagę również na czynniki społeczno-demograficzne, takie jak wykształcenie czy nawet stan cywilny. Dokładnie przeanalizuj wszystkie dane oraz spostrzeżenia, jakie już posiadasz. Jeśli jesteś właścicielem większej firmy – zaangażuj osoby, które bezpośrednio mają kontakt z klientem. Jeśli nie, zawsze możesz popytać wśród znajomych lub nawet zaprzyjaźnionych, stałych konsumentów.


Warto również jasno określić swój plan działań i starać się go trzymać. Zasypywanie potencjalnych nabywców wyczerpującymi informacjami reklamowymi nie przyniesie skutku, co więcej, może nawet zaszkodzić! Zbyt wiele działań promocyjnych potrafi skutecznie zniechęcić i sprawi, że Twoja firma będzie się kojarzyła jedynie z nachalną reklamą. Dlatego należy równoważyć publikowane treści. Zamieszczaj ciekawe artykuły, jakie znajdziesz w Internecie, oczywiście związane z Twoją działalnością. Informuj o aktualnościach z Twojej branży. Bądź zawsze na bieżąco z trendami oraz najważniejszymi wydarzeniami, którymi w danym czasie żyje cały świat. Od czasu do czasu postaw na tak zwany ,,Lolcontent”, a więc zabawne treści, zazwyczaj najbardziej angażujące użytkowników – może to być obrazek, filmik czy żart sytuacyjny – takie rzeczy zawsze przyciągają uwagę.


W swoich działaniach pamiętaj także o spójnej komunikacji. Postaraj się, aby klient zapamiętał wizualnie Twoją firmę, co z kolei wpływa na jej rozpoznawalność, a z czasem pozwala coraz łatwiej kojarzyć markę i oferowane przez nią usługi. Publikując grafiki warto postawić na konsekwencję. Na przykład w każdej z nich wykorzystywać te same elementy lub kolorystykę, a logo firmy zamieszczać cały czas w tym samym miejscu. Takie działania zdecydowanie wyglądają na dobrze przemyślane, a co za tym idzie profesjonalne. Z pewnością wzbudzi to większe zaufanie odbiorców i sprawi, że chętniej skorzystają z Twojej oferty. Warto także wziąć pod uwagę działania reklamowe. Dobrze ustawiona kampania reklamowa na Facebook’u może dotrzeć nawet do setek tysięcy osób. Kto wie, może któraś z nich poszukuje dokładnie takich usług, jakie oferujesz?

Instagram – czy jest mi potrzebny?


Chociaż Facebook wciąż wiedzie prym i jest jednym z najbardziej znanych i popularnych serwisów społecznościowych, to jednak ma coraz większą konkurencję. Wiele firm decyduje się także na założenie konta na Instagramie. Jest to miejsce, gdzie zdecydowanie królują zdjęcia: ładne, estetyczne, interesujące i przykuwające wzrok.


Z pewnością znacie takie przysłowie: ,,jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów”. Tutaj sprawdza się ono idealnie. Publikowane zdjęcia możemy wzbogacić licznymi filtrami i podpisać wieloma #hashtagami, które umożliwią łatwiejsze wyszukiwanie i grupowanie zdjęć. Liczą się ułamki sekundy: to w ciągu nich użytkownicy zdecydują, czy twoje treści są dla nich atrakcyjne i interesujące. Co więc udostępniać, aby zdobyć nowych obserwujących?


Użytkownicy chętnie śledzą profile marek oferujących produkty kojarzące się z dostatkiem oraz wysokim statusem społecznym. Należą do nich firmy produkujące luksusowe samochody, znani i cenieni projektanci mody czy koncerny kosmetyczne, mające w swojej ofercie produkty wysokiej jakości. Nie oznacza to jednak, że osoby działające w innej, nieco mniej atrakcyjnej branży nie mają szans na zaistnienie. Trzeba jedynie wykazać się pomysłowością oraz kreatywnością. Można to zrobić poprzez ton komunikacji, przedstawienie swojej marki w bardziej luźny, zabawny sposób. Ciekawym rozwiązaniem są także organizowane konkursy oraz akcje promocyjne, które mogą znacznie poszerzyć świadomość marki wśród konsumentów.


Nie wystarczy strona www?


No właśnie - czy nie wystarczy po prostu profesjonalna, funkcjonalna i nowoczesna strona internetowa? To pytanie, na które niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od branży, w jakiej pracujesz oraz od docelowej grupy Twoich klientów. Inną komunikację będziesz kierował od nastolatków, inną zaś do osób starszych, często nie zaznajomionych z serwisami społecznościowymi. Dlatego warto po raz kolejny przeanalizować grupę docelową i to właśnie pod nią kierować swoje działania. Oznacza to, że jeżeli przeważają w niej osoby młode – warto próbować dotrzeć do nich poprzez Facebooka czy Instagrama. Takie działania jak najbardziej mają sens i, świadomie prowadzone, mogą znacząco wpłynąć na rozwój Twojej firmy. Jeśli jednak oferowane przez Ciebie usługi przeznaczone są głównie dla osób starszych, w większości niekorzystających z social media, dobrze się zastanów. W wielu przypadkach aktualna strona www jest w zupełności wystarczająca, jednak zawsze warto spróbować swoich sił na serwisach społecznościowych – nic nie stracisz, a naprawdę możesz wiele zyskać!


Nie masz czasu na promocję firmy w social media? Zatrudnij Asystenta Wirtualnego!


Podsumowując, zawsze warto poświęcić czas i zastanowić się nad obecnością swojej firmy w social media. Z pewnością jest to rozwiązanie bardzo przyszłościowe, które może korzystnie wpłynąć na biznes i pomoże Ci pozyskać wielu klientów. Pamiętajmy jednak, że powinny to być działania przemyślane, takie, które zainteresują i zaangażują odbiorców. Zawsze warto postawić się w ich sytuacji: czy ja, gdybym oglądał takie treści, zwróciłbym na nie uwagę? Czy zyskałyby one moje zainteresowanie i skusiły mnie do zakupu oferowanych produktów? Odpowiedz sobie na te pytania, poświęć chwilę na ułożenie precyzyjnego planu, postaw na spójną komunikację i do dzieła!

Nie musisz jednak rezygnować z mediów społecznościowych, nawet jeżeli nie masz czasu, ochoty lub też pomysłu na znalezienie i zamieszczanie tam ciekawych treści. W takim wypadku napisz do naszych Asystentów Wirtualnych, którzy chętnie rozwiążą Twoje problemy i pomogą Twojej firmie zaistnieć we wszystkich płaszczyznach.

 

Daria Stemplewska

Asystentka Wirtualna BrandAssist