parallax background

Konkursy na Facebooku – co nam dają, a kiedy warto ich unikać?

Wady i zalety pracy jako Asystent Wirtualny
4 listopada 2016
Jak skompromitować się na Facebooku? 3 przykłady zachowań, których powinniśmy unikać
25 listopada 2016

Organizowanie konkursów zawsze było świetnym sposobem na wzbudzenie zainteresowania i wzrost zaangażowania wśród odbiorców. Użytkownicy zazwyczaj lubią wszelkiego rodzaju zabawy, które wzbudzają ich kreatywność. Dodatkowo, jeśli nagroda jest atrakcyjna – mamy przepis na sukces. Należy jednak pamiętać, że Facebook rządzi się swoimi prawami i wymaga od nas przestrzegania regulaminu. Czy warto więc organizować konkursy? Czego unikać, aby przypadkiem sobie nie zaszkodzić? Krok po kroku.


Korzyści płynące z konkursów


Jak wiadomo nikt nie organizuje konkursów bez powodu. Najczęściej robimy je, aby zaangażować naszych fanów lub próbować pozyskać nowych. Być może właśnie wśród nich znajdują się potencjalni klienci, zainteresowani usługami, jakie mamy do zaoferowania. Dobrze przygotowany konkurs z jasno ustalonymi regułami i sensownymi nagrodami zawsze zachęca do wzięcia udziału, stanowiąc tym samym świetną promocję dla naszej firmy. Dlatego warto najpierw ustalić cel, jaki chcielibyśmy osiągnąć: czy chcemy poszerzyć świadomość o naszej marce czy też po prostu poznać naszych fanów. Następnie należy wyznaczyć naszą grupę docelową, czyli osoby, do których kierujemy swoje działania. Warto, aby tematyka konkursu i przede wszystkim nagrody wzbudziły ich zainteresowanie, dzięki czemu chętniej wezmą w nim udział.

Robienie konkursu tylko dlatego, że mamy jakieś gadżety do rozdania, może nawet niezwiązane z naszą firmą, niestety mija się z celem. Każde z działań konkursowych powinno mieć jakiś cel, który dzięki niemu chcemy zrealizować. Podobnie wygląda sytuacja z zabawami kompletnie nie na temat. Na przykład prowadząc firmę motoryzacyjną nie warto robić konkursu z pytaniem o ulubioną książkę czy film. O wiele większy sens ma tematyka związana w branżą, a więc na przykład pytanie o ulubioną markę samochodów albo związane z nimi akcesoria.

Warto także przed stworzeniem konkursu spytać o zdanie odbiorców. Można na przykład przedstawić im kilka pomysłów na konkurs i poprosić aby zdecydowali, w którym z nich najchętniej wzięliby udział. Liczenie się ze zdaniem fanów z pewnością będzie miłym gestem pokazującym, że ich opinia jest dla nas bardzo ważna. Dodatkowo możemy utworzyć wydarzenie na Facebooku, w którym będziemy zamieszczać treści związane z konkursem. Taki zabieg może przyczynić się do zwiększenia zasięgu naszych działań.

Jaki więc powinien być udany konkurs? Przede wszystkim atrakcyjny, czyli zachęcający do wzięcia w nim udziału. Im ciekawsza nagroda oraz forma konkursu sprawiająca, że każdy ma szansę wygrać główną nagrodę – tym lepiej. Do tego czytelne, konkretne reguły i możemy zacząć działać!


Regulamin to podstawa


Zdecydowanie musimy pamiętać o tym, że każdy z organizowanych konkursów musi mieć jasny i przejrzysty regulamin, w którym zawarte zostały niezbędne informacje. Przede wszystkim należy określić kto jest organizatorem, gdzie dany konkurs się odbywa (np. na naszej tablicy) oraz kto może wziąć w nim udział, a więc na przykład czy muszą to być osoby powyżej 18 roku życia. Dalej należy wyznaczyć datę rozpoczęcia oraz zakończenia zabawy i ściśle jej przestrzegać, aby później któryś z fanów nie miał nam niczego do zarzucenia. Bardzo istotnym elementem są oczywiście zasady konkursu. Tutaj należy jasno zaznaczyć co trzeba zrobić, aby wygrać nagrodę, a co z kolei może przyczynić się do zdyskwalifikowania uczestnika. Określ w jaki sposób wyłonisz zwycięzcę oraz jak i gdzie ogłosisz, kto nim został. No i oczywiście trzeba także zaznaczyć, jakie konkretnie nagrody są do wygrania, aby w dalszych etapach nie było żadnych nieporozumień.


Czego nie robić? Czyli lista rzeczy niedozwolonych


Bazując na regulaminie portalu zwróćmy szczególną uwagę na rzeczy, których robić nie powinniśmy, a nawet nie możemy. Takim przykładem są popularne konkursy, w których warunkiem uczestniczenia jest udostępnienie danego postu czy zdjęcia na własnym profilu. Takie praktyki są niestety niezgodne z regulaminem Facebooka, który nie zezwala na wykorzystywanie prywatnych osi czasu podczas działań konkursowych. Kolejnym przykładem jest losowanie, czyli wyłanianie zwycięzcy drogą przypadku. Taki zabieg jest sprzeczny z ustawą o grach hazardowych. Jeśli bardzo zależy nam na właśnie takim rodzaju konkursu powinniśmy zgłosić to do Izby Celnej. W przeciwnym wypadku możemy ponieść poważne konsekwencje.

Innym przypadkiem źle zorganizowanego konkursu jest taki, który nie posiada własnego regulaminu. Jak już wcześniej zostało wspomniane, to bardzo ważne, aby każdy z uczestników miał dostęp do sprecyzowanych zasad i wiedział, że udział w zabawie nie naraża go na czynności, w których nie ma ochoty uczestniczyć. Podobnie działania typu ,,oznacz znajomych, aby wygrać naszą koszulkę” również nie są dozwolone według regulaminu Facebooka. Niestety udostępnianie treści związanych z konkursem na cudzej osi czasu kłóci się z zasadami portalu, dlatego też nie powinniśmy opierać na tym swoich działań.

I na koniec, mimo wielu zasad i reguł zabraniających niektórych czynności, nie warto rezygnować z organizowania konkursów. Po prostu trzeba zapoznać się z regulacjami portalu, stworzyć własny regulamin, określić cele i nagrody i cieszyć się korzyściami, jakie dany konkurs może nam przynieść.


 

Daria Stemplewska

Asystentka Wirtualna BrandAssist