Facebook (Graph) Search w 2018 roku

promocja eventu
O czym warto pamiętać, promując swoją firmę na eventach?
27 marca 2018
Sprzęt Wirtualnej Asystentki, czyli hardware Wirtualnego Biura
4 maja 2018

Co lubią Twoi fani? W jakich innych grupach spędzają czas? Dowiedz się, w jakich miejscach na Facebooku możesz dotrzeć do osób potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą.


Wiemy o tym, że wszystko co napiszemy w Internecie zostanie tam na zawsze. Rozumiemy, że każdy może odwiedzić nasz profil na Facebooku i poznać szczegóły dotyczące naszego życia. Nie powinno nas zatem dziwić, że wszystkie reakcje i informacje podane przez użytkowników mogą być wyszukane i wykorzystane w marketingu.

Co to jest Facebook Graph Search?

Facebook Graph Search po polsku istniał w sieci jako „wyszukiwanie w socjogramie”. Była to rozbudowana wyszukiwarka, pozwalająca na budowanie naturalnie brzmiących zapytań w celu zaawansowanego szukania. Funkcjonalność została wprowadzona do amerykańskiego interfejsu Facebooka (English US) w 2013 roku.

W marketingu narzędzie to pozwala na wyszukiwanie np. stron i grup na Facebooku, skupiających wokół siebie ludzi, do których chcemy dotrzeć.

Wyszukując hasło „Facebook Graph Search” w Internecie, natrafimy na różne strony i tutoriale, często sprzed lat, z których nie wszystkie niestety będą działać w praktyce. Kilka lat temu Facebook zakończył współpracę z Bing, zmieniając tym samym nieco działanie wyszukiwarki na swoim portalu. Po tym wydarzeniu funkcje szukania zostały trochę „okrojone”, przez co można spotkać się z opiniami, że Facebook Graph Search nie istnieje. Faktycznie, teraz wyszukiwarka fachowo nazywa się po prostu „Facebook Search”, ale jeżeli chodzi o jej możliwości, to wiele funkcji pozostało.

Jak korzystać z Facebook Graph Search?

Trudno znaleźć aktualne informacje na ten temat w polskim Internecie, ponieważ do polskiej wersji portalu funkcja wyszukiwania pełnymi zdaniami nie została dodana. Bez obaw, czytaj dalej, a dowiesz się jak z niej korzystać.

Zanim zaczniesz – zmień język wyświetlania Facebooka na angielski:

 

ustawienie języka facebook graph search

 

Ustawienia -> Język -> „Jakiego języka chcesz używać na Facebooku?” Edytuj -> Wybierz z listy „English (US)” -> Zapisz zmiany

Zastanów się jakie informacje Cię interesują i zacznij tworzyć zapytania. Wpisuj je w pole zwykłej wyszukiwarki na Facebooku.

Możesz wykorzystać te przykłady, lub stworzyć własne:

– Pages liked by people who like Wirtualna Asystentka BrandAssist

Strony polubione przez osoby lubiące “Wirtualna Asystentka BrandAssist”.

– Groups joined by people who like Wirtualna Asystentka BrandAssist

Grupy, do których dołączyły osoby lubiące “Wirtualna Asystentka BrandAssist”.

– Groups of members of Wirtualna Asystentka oraz Asystentka – praktyczna wiedza i oferty pracy

Grupy, do których dołączyły osoby będące w grupie „Wirtualna Asystentka oraz Asystentka – praktyczna wiedza i oferty pracy”

– Groups joined by women who live in Warszawa

Grupy, do których dołączyły kobiety z Warszawy

– My groups

Moje grupy – używam tego zapytania jako szybkiego podglądu wszystkich grup, w których uczestniczę 😊

Można też używać większej liczby warunków w zapytaniu:

– People who like Wirtualna Asystentka BrandAssist and live in Warszawa

– Osoby, które polubiły stronę “Wirtualna Asystentka BrandAssist” i mieszkają w Warszawie.

 

groups of members

 

Poprawna konstrukcja zapytania sprawia, że po wciśnięciu „Enter”, w wynikach (All) zapytanie jest zapisane pogrubioną czcionką. Pamiętaj aby pisać pełne nazwy stron i grup, nawet jeżeli są długie. Po kliknięciu poniżej na link „See All” zostaniemy przeniesieni do pełnej listy wyników. Na powyższym obrazku przedstawiono poprawnie sformułowane zapytanie. Jest ono zapisane wytłuszczonym drukiem. Tak jak szukaliśmy w wynikach są grupy.

 

 

Na powyższym obrazku przedstawiono niepoprawnie sformułowane zapytanie. Błąd polega na podaniu niepełnej nazwy grupy. W wynikach nie mamy grup, tylko strony, które Facebook wybrał jako najbardziej pasujące do hasła „wirtualna asystentka”. Pamiętaj, żeby w zapytaniu Facebook Search używać pełnych nazw grup, najlepiej skopiować je ze strony głównej grupy 😊

W jaki sposób Facebook ustala kolejność wyświetlanych wyników? Czy są one miarodajne?

Trudno powiedzieć. Na pewno narzędzia Facebooka skierowane są przede wszystkich do osób prywatnych, nie marketingowców. Do stworzenia listy z wynikami są brane pod uwagę nasze zainteresowania oraz nasi znajomi. Facebook dopasowuje wyniki, które mogłyby nas interesować prywatnie, a niekoniecznie zawodowo 😉 Dlatego możliwe, że szukając grup nie natrafimy na najbardziej oczywiste wyniki, tylko na grupy, w których np. są nasi znajomi.

Czy w takim razie warto w ogóle używać Facebook Search?

Oczywiście. Choć nie należy w 100% sugerować się wynikami, możemy jednak zauważyć pewne prawidłowości. Możemy zobaczyć czym potencjalnie interesują się nasi docelowi odbiorcy i gdzie moglibyśmy ich szukać. To jeszcze nie wszystko. Podane przykłady to dość proste zapytania. Bardziej skomplikowanych może nasza wyszukiwarka nie przetworzyć – ale są możliwe!

Jeżeli chcesz dowiedzieć się w jakich grupach są kobiety poniżej 30 roku życia, zainteresowane dziećmi, mieszkające w Warszawie to zaczekaj na kolejny artykuł o Facebook Search. Będziemy tworzyć zaawansowane, szczegółowe zapytania w oparciu o URL.

Niezależnie czy jesteś Wirtualną Asystentką, czy prowadzisz własny biznes ta dodatkowa wiedza może skutecznie usprawnić Twoje działania na Facebooku.

Karolina Hazubska

Asystentka Wirtualna BrandAssist